مساله ی تحریم ایران و باقی قضایا

دیشب فرصتی شد تا به کار عقب مونده‌ای برسم. قصدم این بود که سرویس گفتگوی آنلاینی (Live Chat) رو برای چند وب‌سایتی که قرار است بزودی شروع بکار کنند، پیدا کنم. وبسایت‌های ایرانی معمولا از !LiveZilla که یک سرویس دهنده‌ی کاملا رایگان است استفاده می‌کنند. چون بنظرم لایو زیلا مشکلاتی از جمله شکل ظاهری، حجم بالای نرم‌افزار نصب شده روی کامپیوتر و ... دارد، در این فرصت جستجویی کردم تا سرویس چت آنلاین بهتری رو پیدا کنم.
این مقدمه رو گفتم، تا بگم که دیشب بین همین جستجوها و وبسایت‌هایی که ارائه دهنده‌ی اینچنین خدماتی هستند، رسیدم به BOLDChat. بولدچت هم  خدماتی مشابه لایو زیلا ارائه می‌دهد. اما مساله‌ی اصلی کجاست؟
اول وارد وبسایت مربوطه شدم، وقتی دیدم سرویس رایگان نیست و البته شکل ظاهری خوبی هم ندارد، می‌‌خواستم پنجره را ببندم و ادامه ماجرا. اما چون دیدم یک دکمه‌ی چت آنلاین با اپراتور وجود دارد، کلیک کردم تا در مورد سرویس‌شان صحبت کوتاهی داشته باشیم.
خب. قضیه از این به بعد شروع شد!
اولین مساله در مورد اپراتور این بود که بسیار دوستانه صحبت رو شروع کرد. اونقدر دوستانه که از همان اول گفتگو احساس خیلی خوبی بهم منتقل کرد (که خیلی کم، نظیرش رو در وبسایت‌های ایرانی دیده‌ام). شروع گفتگو رو با سوال ِ" آیا سرویس بولدچت از زبان‌های راست به چپ بطور کامل پشتیبانی می‌کنه؟ " شروع کردم که البته جواب مثبت بود و پاسخ کاملی گرفتم. در مورد تغییر شکل ظاهری و استایل قلم‌ها و ... پرسیدم و باز هم پاسخ بسیار کامل ارائه شد. در پایان گفتگو هم سرویس رایگان 10 روزه‌ را بهم پیشنهاد داد و از من خواست آن را تست کنم. همچنین خواهش کرد که مشخصات کامل (نام کامل، وبلاگ و ایمیل) خودم رو بهش بدم که البته من اینکار رو کردم. تا این‌جای کار، همه چیز به خوبی و خوشی سپری شد.
شروع کردم به تکمیل فرم ثبت نام. نام، نام خانوادگی، ایمیل، رمز عبور و ... و در آخر موقعیت مکانی. لیست موقعیت مکانی رو که باز کردم، اسمی از "ایران" وجود نداشت! این یعنی شرکت مربوطه ایران رو تحریم کرده. به همین دلیل دوباره گفتگوی آنلاین رو شروع کردم. این بار سوالم رو اینطور پرسیدم که:
"آیا شرکت شما کشور من (ایران) رو تحریم کرده؟"
و بعد از اینکه اپراتور لیست رو چک کرد، خیلی دوستانه عذر خواهی کرد و گفت:
"واقعا متاسفم! حذف نام کشور شما بخاطر محدودیت صادراته"!!
و ادامه داد " از ناراحتی ِ بوجود اومده خیلی عذر می‌خوام"
عجب پاسخی! سعی کردم دقیق‌تر مساله رو پیگیری کنم، پس ادامه دادم:
"آیا محدودیت صادرات فقط برای کشور منه؟"
اپراتور هم جواب داد "برای منطقه‌ی شما این محدودیت وجود داره، عراق و کشور شما فعلا دارای محدودیت هستند"
موضوع جالبتر اینکه با وجود محدودیت برای "عراق"، باز هم در لیست موقعیت های مکانی نام عراق وجود داشت!
ادامه دادم "مساله برام اصلا روشن نیست، من چطور می‌تونم سرویسی رو استفاده کنم که کشورم رو تحریم کرده؟!"
و ظاهرا چون پاسخی نداشت، پیشنهاد کرد که گفتگو رو به همکارش منتقل کند. خب من هم قبول نکردم و گفتم " ظاهرا شرکت شما از طرف دولت تحت فشاره"
و تنها پاسخی که شنیدم " .No problem " بود!
و کمی گفتگو رو در این مورد ادامه دادم و باقی قضایا.
از لحن صحبت اپراتور این‌طور برداشت کردم که می‌شود استثنایی قائل شد و سیستم را دور زد! (با وجود اطلاع سرویس دهنده از ایرانی بودن من).
مشخص است بسیاری از شرکت‌ها و وبسایت‌های ایالات متحده، از سایت‌های بازی و موسیقی، تا سایت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات این‌چنینی و ...، برخلاف میل خود (و به احتمال زیاد، فشار دولت)، ایران را از لیست خود حذف کرده‌اند‌ (به عبارتی تحریم).
این رو هم ذکر کنم، هر چند من قصد خرید این‌چنین سرویسی رو نداشتم، و البته اگر هم داشتم، راهی برای انتقال وجه در دسترسم نبود (و اگر هم راهی برای انتقال وجه بود ، وجهی برای انتقال نبود! :)) )، اما همین‌قدر که مِن مِن های اپراتور نشان داد خودشان هم از این تحریم‌ها راضی نیستند و ...، برایم جالب و کافی بود!

5 Comment:

عباس

من مشابه این سوال رو از اپراتور جاست هاست پرسیدم ولی هیچ پاسخی بهم نداد، گفت برای اطلاعات فروش و اینا برو فلان دپارتمان،به عبارتی پیچوند منو. اینا بعضی‌هاشون وقتی مشتری از سرو کوله‌شون بالا بره دیگه واسه مای ایرانی دنبال خطر نمیرن. ما خودمون باید اونقدر عقل داشته باشیم که اینجور آتوها بهشون ندیم.

m£iSAM

@عباس
ببین عباس، مساله عقل و شعور یا آتو نیست، اینجا اصل حرفم این می‌تونه باشه که امثال این شرکت‌ها، چطور دارن اینقدر از دولتشون حساب می‌برن. حتی اگه به ضرر خودشون باشه، باز هم چون "دولت" بهشون اجازه نداده، پس برای خودشون ممنوع کردند که مثلا ایران رو ساپرت کنن.
هر چند، وقتی با اپراتور یه شرکت هاستیگ که صحبت می‌کردم، وقتی از روی آی‌پی متوجه شد ایرانی‌ام، گفت: ئه! اکانت شما از ایران ثبت شده! و ادامه داد: اگه سوالی داری باز هم می‌تونم پاسخگو باشم.
منظورش این بود که اگه سوالی داری بپرس، اگه هم نه، ما بهتون سرویس نمی‌دیم و خدافظ. :)
این حس تحقیر هست که می‌مونه فقط! در حالی که اگه من مثلا آی‌پی رو تغییر می‌دادم یا ...، قطعا نمی‌تونست متوجه بشه و اونطوری بپیچونه.
نهایتا اصل حرف سرویس‌دهنده‌ها اینه که: "چون دولت ممنوع کرده، ما هم از سرویس دادن معذوریم" که همچین چیزی رو تو ایران اصلا نمی‌بینیم (یا حداقل خیلی کمه).

hosein roshan

این تحریم بابای مارم در آورده چند وقتیه چندتا ایسی اتمگا8 میخوام گیرم نمیاد

فرنی

7. ارزش رو کی تعیین می کنه؟

فرنی

1. فرهنگ عربا و اسلام
2. برای چی تاسف باره؟
3. برای چی خوبه ارزش ها رو رعایت کنم؟
4. کدوم ارزش ها؟
5. ارزش تعریفش چیه؟
6. فایده ی خود سانسوری چیه؟

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید. اگر مطلب چیز دیگری‌ست، می‌توانید از طریق فرم «تماس با من»، با من مکاتبه کنید. بالای وبلاگ پیدایش می‌کنید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.
» پاسخ کامنت‌تان را همین‌جا بینید.