چه تعدادی از شما هنوز هم از کاربران فایرفاکس هستین، نه فقط به دلیل مرورگری کامل بودن، بلکه به دلیل بهترین جایگزین موجود برای اینترنت اکسپلورر؟ احتمالا تعداد زیادی از شما، و دلیل ِ اینکه پیدا کردن جایگزین برای فایرفاکس خیلی سخته بخاطر این ِ که شرکت موزیلا دور اندیش بوده و اون رو توسعه پذیر ساختِ. وجود هزاران افزونه که به کاربران اجازه‌ی مناسب کردنِ مرورگرشون رو می‌ده. ضمنا اونا خیلی مجهز هستن و برای استفاده از اون‌ها، فقط چند کلیک ساده لازمه.
خب، از موزیلا عبور کنیم و حالا بپردازیم به گوگل کروم. چرا کروم؟ برا شروع، گوگل اخیرا تعدادی افزونه رو برای پشتیبانی از مرورگر کروم اضافه کرده، که قبلا فقط در حالت بتا قابل استفاده بودن. حالا گوگل اجازه‌ی استفاده کردن‌ِ کاربران از افزونه‌های کاربران دیگه رو هم مهیا کرده، این موقعیت جدیدی در بازار مرورگرهاست. و چیزی که شاید شما نشنیده باشین، پشتیبانی کروم از اسکریپت گریزمانکی‌ ِ.
اما خب، این‌ها تنها دلایل برای فرصت دادن به کروم نیستن. گوگل ویرایش‌ها و تغیراتش رو روی کدهای اساسی ادامه داده و ویژگی‌هایی رو اضافه کرده که مرورگر رو سریع‌تر، منعطف‌تر و هوشمند‌تر می‌سازه.
در زیر، بهتون نشون خواهم داد که چرا و چطور به کروم بپیوندید، شما می‌تونید فایرفاکس رو ترک کنید و دیگه پشت‌سرتون رو هم نگاه نکنید!
کلیدهای میانبر ضروری برای حرفه‌ای‌ها
   اگه شما برای یادگرفتن کلیدهای میانبر فایرفاکس مدت‌ها وقت گذاشتین، خودتونو اذیت نکین، اکثر کلیدهای اساسی در کروم هم حفظ شدن، مثل ِ بازکردن پنجره‌ یا تب جدید. اما کلیدهای زیادی هم وجود دارن که مخصوص کروم هستن. این‌جا لیستی از کلیدهای میانبر محبوب آورده شده:
CTRL+N: بازکردن پنجره‌ی جدید
CTRL+T: بازکردن تب جدید
CTRL+Shift+N: بازکردن پنجره‌ی جدید در حالت ناشناس (محرمانه)
CTRL+O و بعد انتخاب فایل: بازکردن فایل از روی سیستم خود
فشار دادن CTRL و کلیک روی لینک: بازکردن لینک در تب جدید
فشار دادن CTRL+Shift و کلیک روی لینک: باز کردن لینک در تب جدید و رفتن روی اون صفحه
CTRL+Shift +T: بازخوانی آخرین تب‌ی که بستید، تا 10 تب
CTRL+1 تا CTRL+8: رفتن به تب مربوطه
CTRL+B: فعال و غیرفعال کردن نوار ابزار بوکمارک
CTRL+Shift+B: بازکردن صفحه‌ی مدیریت بوکمارک‌ها
CTRL+H: بازکردن صفحه‌ی History
CTRL +Shift+J: بازکردن صفحه‌ی ابزارهای توسعه‌دهنده (Developer tools)
F1: بازکردن صفحه‌ی کمک (Help) در تب جدید
   » میانبرهای نوار آدرس (Address Bar)
CTRL+Enter: اضافه کردن www.  .com به ورودی شما و بازکردن آدرس مربوط
CTRL+K  یا CTRL+E:  قراردادن یک "؟" در نوار آدرس
CTRL+کلیدهای اشاره‌گر چپ یا راست روی صفحه کلید: انتقال نشانگر موس به ابتدا و انتهای آدرس وارد شده
   » میانبرهای صفحه‌ی وب
 CTRL+F5 یا Shift +F5: رفرش صفحه و چشم‌پوشی از محتوای کش شده
CTRL +D: بوکمارک کردن صفحه‌ی فعال
CTRL+U: بازکردن سورس صفحه‌ی فعال
'+'+CTRL یا '-'+CTRL: تغییر سایز صفحه‌ی فعال
CTRL+0: برگرداندن صفحه به سایز معمولی
   » نکات دیگر
   برای پاک کردن سریع یه ورودیِ ثبت شده در History که در منوی باز شده در آدرس بار نشون داده می‌شه، کافیه اونو انتخاب و  Shift+Delete رو فشار بدین. و برای انتخاب اولین و آخرین ورودیِ نمایش داده شده در منوی نوار آدرس، PageUp و PageDown رو فشار بدین.
این‌ها فقط تعدادی از میانبرهای قابل استفاده‌ی کروم - در ویندوز- هستن. برای دیدن لیست کامل میانبرها، اینجا رو ببینید. 
همچنین در صفحه‌ی پشتیبانی گوگل، لیست میانبرها در لینوکس و مک هم قابل مشاهده‌ان.
استفاده از موس
قبلا شما به میانبرهای صفحه کلید مسلط شدید، حالا نوبت تمرکز روی ورودیِ بعدی ِ؛ موسِ کامپیوتر.
یکی از فوت‌وفن‌های محبوب روی وب، برگشتن به صفحات قبل‌ ِ. یه راه ساده برای برگشتن به صفحات قبل وجود داره که شاید از این تکنیک در کروم اطلاع نداشته باشین. برای دیدن لیست صفحات قبل کافیه روی دکمه‌ی Back یا Forward کلیک و بدون رها کردن موس لحظه‌ای صبر کنید. همچنین می‌تونید، روی دکمه‌های Back یا Forward کلیک راست کنید!
قابلیت موجود دیگه در کروم، که در فایرفاکس نظیرش وجود نداره، توانایی paste کردن یه لینک و مستقیما مراجعه به اون، بدون زدن دکمه‌ی اینتر ِ. فقط لازمه روی نوار آدرس کلیک راست و گزینه‌ی Paste and go رو انتخاب کنید.
قابلیت مفید مخصوص بلاگرها، و همچنین سودمند در انجمن‌ها، Webmailها و دیگر فرم‌های آنلاین، تغییر اندازه‌ی محیط مربوط به متن‌‌ه. برای انجام این، روی سمت‌راست و پایین فرم کلیک کنید و بکشید.
اگه شما به تغییر اندازه‌ی سریع صفحه‌ی وب نیاز دارید، کلید CRTL رو نگه دارید و با دکمه‌ی گرداننده‌ی وسط موس اندازه‌ی صفحه رو افزایش یا کاهش بدین. برای برگردوندن‌ اندازه‌ی صفحه به شکل عادی، CTRL+0 رو فشار بدین.
اداره کردن کروم با سوییچ‌های Start up
شاید شما دوست داشته باشین که هنگام وب‌گردی، مسیر و رد‌پای شما روی مرورگر مخفی باشه و فقط علاقه‌مندید از حالت Incognito (ناشناس) موجود روی کروم استفاده کنید. یا شاید شما سعی در سریع شدن مرورگرتون با غیرفعال کردن جاوا، فلش، افزونه‌ها، و ویژگی‌های دیگه رو دارید. با بکارگیری سوییچ‌های Start up، شما می‌تونید تعیین کنید که کروم چطور بالا بیاد.
روی‌ شورتکات کروم در دسکتاپ یا نوار وظیفه کلیک راست و Properties رو انتخاب کنید. به تب Shortcut رفته و بخش Target رو ببینید. این‌جا جایی‌ ِ که شما سوییچ‌هاتون رو کنترل می‌کنید. با توجه به نوع سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنید و جایی که شما کروم رو نصب کردید، شما باید یه این‌چنین آدرسی رو ببینید:
C:\Users\[USERNAME]\AppData\Local\Google\Chrome\Application\
chrome.exe
وقتی شما سوییچی رو پیدا کردین که علاقه‌مند به استفاده از اون بودید، اونو به آخر آدرس اضافه کنید. 
سوییچ‌ها کاربرد‌های زیادی دارن که شما می‌تونید استفاده‌های مختلفی از اون‌ها بکنید. من این‌جا بعضی از اون‌ها رو معرفی می‌کنم. برای اضافه‌کردن دکمه‌ی بوکمارکِ نوارابزار کروم، شما باید از سوییچ ِ bookmark-menu- استفاده کنید. مسیر کامل قسمت Target باید این‌طوری باشه:
C:\Users\[USERNAME]\AppData\Local\Google\Chrome\ Applications\chrome.exe -bookmark-menu
مطمئن بشید که یه فاصله بین chrome.exe و سوییچ مورد استفاده‌ی شما باشه.
لزوما نیازی به استفاده از همه‌ی این سوییچ‌ها نیست، اما اگه شما سعی در سرعت بخشیدن به کروم هستید، شما می‌تونید بعضی از اعمالِ کروم رو با این سوییچ‌ها غیرفعال کنید. (سوییچ‌ها رو با یه فاصله از هم جدا کنید):
disable-dev-tools-
disable-hang-monitor-
disable-images-
disable-java-
disable-javascript-
disable-metrics-
disable-metrics-reporting-
disable-plugins-
disable-popup-blocking-
disable-prompt-on-repost-
در اینجا لیست کامل‌تر از سوییچ‌های قابل استفاده در کروم رو می‌تونید ببینید. و این رو به یاد داشته باشید که اگه شما به تاثیر یه سوییچ احتیاج ندارید، تمام کاری که باید انجام بدید پاک کردن اون‌ ِ !
ترجمه‌ای آزاد از اینجا
بعد نوشت: ایرادی که به عنوان مطلب گرفته شده، کاملا بجاست، عنوان تعویض شد!

7 Comment:

حامد

یک چیزی رو فراموش کردی حجم رمی که فایرفاکس میخوره رو هم میشد جزو عیب های اون مینوشتی و میشد با کروم میقایسه کرد
خوب بود مرسی

حامد ملک

اشکال یا به عبارت بهتر نقدی که بر نوشته شما هست به نظرم اینه که ارتباطی با عنوان نداره. ببینید شما یک سری نکات رو گفتید که البته مفید هستند ولی وقتی روی دلایل برتری یک چیز بر چیز دیگر قرار هست که بحث کنیم لزوما باید نقاط قوت و ضعف‌شون رو مورد بررسی قرار بدیم. برای مثال یکی از نقاط قوت کروم نسبت به فایرفاکس اینه که هر زبانه بصورت یک پروسس جدید تعریف میشه که نتیجه‌اش پایدار موندن کل مرورگر و در نتیجه زبانه‌ها حتی در هنگام فریز شدن یک زبانه است. یا سرعت راه اندازی برنامه که نسبت به فایرفاکس بسیار بیشتره.
به عقیده من کروم خصوصا برای کسانیکه منابع سیستمشون محدود و کم هست بهترین انتخاب به شمار میره اما در عوض کروم هم قابلیت‌هایی رو نداره برای مثال تنظیمات مرتبط با پ-رو-کسی برنامه که به طرز مضحکی مربوط به تنظیمات اینترنت اکسپلورر هست در حالیکه فایرفاکس از نسخه 0.0.1 این امکان رو داشت.
شکی نیست که مرورگرها در حال پیشرفت کردن هستند و برنده نهایی در این بین کسانی هستند که اولا نیازهای کاربرها را بهتر درک کنند و بهشون پاسخ مناسب‌تری بدند،ثانیا توانایی رقابت را بصورت ماراتن چندین ساله داشته باشند و ثالثا با ایده‌های جدید کاربران رو علاقمند نگه دارند

m£iSAM

ایراد گرفته شده کاملا بجاست! عنوان تعویض شد!
ممنون حامد جان.

توحيد ارسطو

جالب بود، خسته نباشي ميثم جان...

حامد اویسی

میثم جان من هر دو تا مرورگر رو استفاده می کنم ولی به نظر میاد سرعت بارگذاری صفحات توی فایرفاکس خیلی بیشتره و مهم ترین چیز هم برای کاربران همین سرعته.

ورگ

تمام این توانمندی‌ها به راحتی در فایرفاکس هم قابل اجراست. تنها لازمه که یک نفر پیدا شه و افزونه‌ای براش بنویسه و اینه اون نکته‌ی طلایی برتری فایرفاکس.
بله!‌دنیای کُد باز (Open Source)
با وجود همه این چیزهای خوبی که نوشته‌اید، من آزادی و امنیت دنیای کُد باز رو به بهشت پدر-خدای گوگل ترجیح می‌دم.

میثم

ولی همیشه میشه به این نکته توجه کرد که خدا فایرفاکس را آفرید، تا شاید شکرگذار باشید :))

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید. اگر مطلب چیز دیگری‌ست، می‌توانید از طریق فرم «تماس با من»، با من مکاتبه کنید. بالای وبلاگ پیدایش می‌کنید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.
» پاسخ کامنت‌تان را همین‌جا بینید.